تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۵۶۲۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحلیل بنیادی کچاد | کچاد چقدر فروش داشت؟

‌می‌متالز - کچاد دوره ۹ ماهه سال جاری را با سود خالص ۱۸۰۰۰ میلیارد تومانی معادل ۳۲۸۶ ریال به ازای هر سهم به پایان رساند که این عدد برای مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۷۰۳ ریال بوده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) در خرداد ماه ۱۳۷۱ در دفتر ثبت شرکت‌های شهرستان یزد به ثبت رسیده است و سپس به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده سال ۱۳۷۷، مرکز شرکت به تهران منتقل شده است. این شرکت با راه‌اندازی سه خط تولید کارخانه فرآوری به بهره‌برداری رسید. سپس در راستای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش افزوده تولید، کارخانه گندله‌سازی اردکان، خط چهارم و پنجم کارخانه فرآوری، واحد گازی نیروگاه، واحد بخار نیروگاه و کارخانه فولاد و آهن اسفنجی را به بهره‌برداری رساند.
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد کچاد محصولاتی از قبیل کنستانتره آهن، سنگ دانه بندی و گندله را تولید می‌نماید. شرکت صنعتی و معدنی چادرملو تنها شرکت فعال در حوزه سنگ آهن است که بطور مستقیم در شرکت اصلی شمش فولاد نیز تولید می‌کند، بنابراین از فرصت‌ها و ریسک‌های مربوط به هر دو صنعت سنگ آهن و فولاد تاثیر می‌پذیرد.

کاهش عیار معدن، اتمام ذخایر معدنی، افرایش نرخ حامل‌های انرژی و قطعی گاز و برق از جمله مهم‌ترین ریسک‌های عملیاتی شرکت به شمار می‌رود.
مجمتع معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد، ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی شهر و در حاشیه کویر قرار گرفته است.


شرکت سرمایه گذاری امید بزرگترین سهامدار کچاد


به جدول زیر ترکیب سهامداران شرکت را نشان می‌دهد که گروه سرمایه گذاری امید با ۳۹ درصد بیشترین درصد مالکیت را دارد همچنین ۲۷ درصد از سهام شرکت در دست سهامداران خرد می‌باشد.

تحلیل بنیادی کچاد | کچاد چقدر فروش داشت؟

 

عملکرد ۹ ماهه کچاد چگونه بوده است؟


کچاد دوره ۹ ماهه سال جاری را با سود خالص ۱۸۰۰۰ میلیارد تومانی معادل ۳۲۸۶ ریال به ازای هر سهم به پایان رساند که این عدد برای مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۷۰۳ ریال بوده است. درآمد شرکت در این دوره ۳۳۵۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱۴ درصد رشد داشته است؛ که ۳۰۰۶۹ میلیارد تومان آن مربوط ب فروش داخلی و ۳۴۴۲ میلیارد تومان مربوط به فروش صادراتی است.. نمودار زیر ترکیب درآمد عملیاتی شرکت را در این دوره نشان می‌دهد که کنسانتره آهن خشک و فولاد بیشترین مبالغ فروش را داشته اند.

تحلیل بنیادی کچاد | کچاد چقدر فروش داشت؟

همچنین حاشیه سود ناخالص دوره ۹ ماهه ۵۹ درصد است که این عدد برای مدت مشابه سال قبل برابر ۶۵ درصد بوده است.

تحلیل بنیادی کچاد | کچاد چقدر فروش داشت؟


درآمد شرکت در فصل پاییز افزایش ۳ درصدی نسبت به تابستان داشته در حالی که حاشیه سود ناخالص پاییز ۴۷ درصد گزارش شده است که نسبت به فصل قبل ۲۶ درصد کاهش داشته است و در نهایت سود خالص نسبت به تابستان ۲۲ درصد کاهش یافته است.

عملکرد ماهانه کچاد چگونه بود؟


چادرملو در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان فروش ثبت کرد که نسبت به بهمن ۷ درصد کاهش داشت و نسبت به سطح میانگین سال نیز ۳ درصد رشد داشته است.

کچاد در اسفند ماه ۱۴۰۰، حدود یک میلیون و ۸۱۰ هزار تن از محصولات خود تولید کرد. محصولات کنسانتره آهن و گندله، با تخصیص به ترتیب ۸۸۰ هزار و ۳۲۰ هزار تن از این مقدار، بیشترین سهم از تولید اسفند کچاد را به خود اختصاص دادند.

حجم فروش محصولات کچاد در آخرین ماه سال ۱۴۰۰، حدود یک میلیون تن ثبت شد که کمترین مقدار فروش کچاد در یک سال گذشته است. این مقدار ۳۵ درصد کمتر از فروش بهمن ماه کچاد است و در مقایسه با اسفند سال ۹۹، حدود ۴۱ درصد کاهش یافته است. البته باید به این نکته توجه کرد که میانگین نرخ فروش محصولات کچاد در این یک سال حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است و بخشی از افزایش درآمد کچاد، به واسطه این افزایش قیمت است.

نرخ فروش کنسانتره آهن و گندله نسبت به ماه قبل تغییر محسوسی نداشته اند؛ و فولاد نیز در حدود ۱ درصد نسبت به ماه قبل کاهش نرخ داشته است.

فروش شرکت از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان بوده که نشان از رشد ۷۸ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل دارد. فروش شرکت در این مدت نزدیک ۱۸.۴ میلیون تن بوده که حدود یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

مبالغ فروش ماهانه شرکت در سال جاری به شرح نمودار زیر است ک بیشترین مقدار آن مربوط به بهمن ماه می‌باشد:

تحلیل بنیادی کچاد | کچاد چقدر فروش داشت؟

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده